- This topic has 3 replies, 4 voices, and was last updated 2 years, 1 month ago by Sikaflex.
Viewing 3 replies - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 replies - 1 through 3 (of 3 total)
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämnet.
› Forums › Maskinstyrning › Hantering av flera maskinstyrningssystem i samma projekt
För närvarande har jag ett projekt med Leica, Makin3D, MOBA och gamla trimble gcs900 system, och det känns lite sådär att hålla koll på att alla har rätt modeller inlagda.
Har du några bra tips på hantering av detta?
Då kan du ha samma filer i alla systemen, viktigt bara att du lägger in i alla portaler samtidigt. Jag tycker det är jätteskönt att ha alla filer för maskiner och även handhållen utrustning på samma ställe. Jag tycker också att det ökar säkerheten eftersom fler inblandade kan se fel och brister i modellerna eftersom man jobbar med samma filer.
Men jag har märkt att i projekt där maskiner kommer och går så är det lätt att revideringar hamnar i portalen till den maskin som är där för tillfället. Är man stressad är det lätt att strunta i att lägga upp filer till maskiner som inte är på arbetsplatsen (än). Det beror mycket på hur delaktig men är i projektet, om man blir ditkallad när någon anser det påkallat eller om man är så involverad att man har koll på att manskapet byts.
Trimble kräver ju särbehandling hur du än gör. Enda sättet att slippa det är att ställa krav på att de maskiner man ska hyra in har system som hanterar standardformat. Men det är nog en separat diskussion. 🙂
Tagged: administration, maskinstyrning