Felkällor
Ett problem som kan uppstå för en nybörjare och är tyvärr ganska vanligt problem är att avvägningståget inte får ett tillfredsställande slutningsfel trots att man har en digital avvägare. Även erfarna få ofta fel om de inte har gjort det på ett bra tag. Vad kan vara orsaken? Min erfarenhet där jag själv har gjort och sett hur andra felar är att följer man inte regler som man lär sig i skolan så blir det också dåligt. Mitt råd är: fuska inte med kalibreringen, avståndet eller spridnigsfelet oavsett hur svåra omständigheter det är. Säg till kunden ärligt att det är komplicerat och att det behövs extra tid. Är Spridningsfelet mer än 0,00022 på 25m:s avstånd kan du förvänta avvikelse. Mät om hellre. Försök inte vara smartare än skolan. Skolan är ett resultat av flera hundra års erfarenhet och tro att man kan runda det är väldigt dumt. En del frestas att inte redovisa slutningsfelet utan tvingar datorn jämna ut felet (trots att felet är några cm) men vad händer om motpart till din kund har en annan utsättare som avväger i hemlighet bakom din rygg och följer alla regler – sådant händer, jag har råkat ut för sådant (men jag följer alltid regler). Räkna med att ditt företag blir återbetalningsskyldig pga ditt ”smarta” fusk (och du kan t.o.m. få sparken). Så ha ryggen fri.
Ett problem som man kan orsaka är att man av misstag lyfter paddan trots att den ska vara ett bakåtobjekt, sparkar paddan av misstag, eller lyckas flytta av misstag instrumentet. Det går fortfarande att rädda tåget fast det blir mer jobb på datorn. Men om man planerar rätt kan man undvika att göra om hela tåget.
Planering av tåget
Ett tips är att göra lite extra mätningarna. För säkerhets skull rekommenderar jag ta med sig datorn i bilen eller till någon annan plats nära sista punkten som kommer att mätas in så att man kan kontrollera på datorn om dina mätningar gick snett. Mät in under vägen gärna extra punkter som kan vara bara en markering i gatan, kanske en spik som du själv slår in eller en gammal dubb. Dessa kan man använda senare tillfälle. Nedan ritade jag en skiss i plan där vi ska bestämma ny fix. Så vi går från FIX till NYFIX och tillbaka. Vid stationsuppställning 2 och 7 kan man mäta in fasta punkters höjder.
I fall om något går snett kan man använda dessa punkter.
Problem 1: Sparkar ”paddan” som ska bakåtmätas
Tänk dig att du går hela vägen och kommer till Stn 9 men din kollega sparkar tyvärr PADDA7 som ska var bakåt objekt.
Avsluta det pågående genom att tryck på ”SLUT” i DNA03 avvägaren och skapa igen ett nytt jobb (Se del 2 hur man gör det).
Gamla paddor eller flyttpunkter går ej att använda då du aldrig vet exakt var dessa befanns. Det som kan åter användas är INT_1, NYFIX och INT_2. Självklart väljer vi den sista som man gå minst, nämligen INT_2
Gå tillbaka till punkten INT_2 och starta ett nytt avvägningståg. Du får en ny sträcka från INT_2 till FIX. Detta visas i nästa skiss.
På datorn importerar du båda .gsi filer och konverterar till .lvt (se del 3)
På datorn kommer du att se att INT_2 är registrerad som typ ”Detalj”.
Börja med att radera alla rader efter INT_2 för dessa finns inget behov just nu. Markera dessa rader och tryck Delete.
Nu ändrar du typen frö INT_2 från ”Detalj” till ”Framåt”.
Kopiera nu alla rader från det andra .lvt filen och klistrar in efter INT_2.
Självklart ska vi lugnt radera INT_2 med typ Tågstart hela raden för den kommer bara förstöra.
Efter det är det bara beräkna om tåget och se om slutningsfelet klarar kraven.
OBS.: I sällsynta fall måste man ändra i ”Typ”-kolumnen en ”Detalj” eller ”Framåt” till ett ”Bakåt”. När man gör det försvinner alla radens siffror i SBG GEO. Det enda sättet är att längs ner skapa en ny rad där du först kopierar värdet från ”Framåt” kolumnen till ”Bakåt”. Klistra i denna rad också värdet Avstånd i samma kolumn som Avstånd. Sist byter du i ”Typ”-kolumnen till ”Bakåt”. Siffrorna försvinner men nu kan du klistra in dem från den tillfälliga kolumnen längs ner.
Problem 2 – efter framåtinmätning flyttar mätbiträdet på paddan som ska bakåtmätas men stationen har inte flyttats.
Sådant händer särskilt om mätbiträdet är mycket ivrig och ny. Om du inte hunnit flytta din station då är situationen rätt ok. Anteckna vad det är för Station nummer och vad hette senaste bakåtobjekt som nyligen revs av mätbiträdet.
t.ex Bakåtobjekt PADDA7
1) Be mätbiträdet sätta paddan på samma ställe (så mycket han kommer ihåg). Sedan mäter du denna stång som bakåt objekt PADDA7. Mätbiträdet flyttar nu inte heller paddan.
2) Mät samma stång igen som Framåt. Objekt kommer att heta PADDA8. Flytta inte paddan heller nu.
3) Nu flyttar du instrumentet men inte paddan.
4) Mät PADDA8 som bakåt.
På datorn efter att du har konverterat filen klipper du bort PADDA7 Framåt och PADDA7 Bakåt.
Efter det beräkna om tåget.
Problem 3 – du har nivellerad ganska bra med ögonmått men glömt att justera bubblan. Instrumentet tillåter bakåtmätning men när du mäter mot framåt genom att vrida instrumentet säger den plötsligt ifrån.
Det kan vara logiskt att man måste uppsöka senaste fasta punkten. Men man kan göra något liknande. Om instrumentet tillät dig mäta mot en viss riktning så borde den kunna mäta nu också.
1)Ställ paddan på samma plats som den stod som bakåt objekt. Det kan var ungefär men gärna så nära som möjligt där du mätte den sist.
2) Mät in den som Framåt. Flytta inte paddan
3) Justera bubblan. Mät in paddan som bakåt.
4) Flytta paddan och fortsätt som vanligt.
Det behövs inte att bearbeta på datorn senare.
Generell riktlinje
Kom ihåg att mätning baseras på matematik. Det finns många andra problem som har lösningar. Grundregeln är att så länge matematiken tillåter ta ut ett fel kan man alltid komma på en lösning.
Sist men inte minst: FÖLJ ALLA REGLER!
Med vänlig hälsning
//Allan Jurisson