- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 6 månader sedan av USB.
Visar 1 svar (av 1 totalt)
Visar 1 svar (av 1 totalt)
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämnet.
› Forum › Mätteknik allmänt › Mätplanering – kvalitet – kontroll
Lite nyfiken på hur ni andra jobbar i större projekt med flera mätare. Främst vad gäller mätplanering.
Har ni ofta en mätsamordnare? Som samordnar kommande arbeten i projektet, vilken kvalitet som krävs, vem som mäter vad, hur allt ska dokumenteras/regleras, vem som mängdar vad, eller vid tex äta arbete, vilka underlag som krävs m.m.
Jobbar ni digitalt eller via mötesprotokoll för kontroll/uppföljning av detta ?
Eller sköter ni det mellan mättekniker vad som ska göras?
Samordnaren ska driva verksamheten genom att sätta upp mål, skaffa resurser, planera arbetet och utvärdera organisation, arbetssätt och måluppfyllelse. Brister i målstyrning innebär ofta att grupper drar åt olika håll med efterföljande dyrbar samordning. Bristande utblick innebär att problem blir lösta utan att man anpassar sig till verkligheten. Utebliven eller felaktig utvärdering kan leda till att personalen arbetar på fel sätt eller i fel riktning utan att veta om det.
Jag har själv försökt på alla organisationsstorlekar, jobbat ensam, i mindre grupper, i större grupper och nu leder jag mätningsorganisationer på upp till 50 pers på större projekt.